Przeprawy przez Rabę


Przeprawy przez Rabę

Raba ma źródła pod Przełęczą Sieniawską na wysokości około 750 m n.p.m. Zasilana jest też potokami spływającymi spod Żeleźnicy w Beskidzie Orawsko-Podhalańskim, Rabskiej Góry i Obidowej. Kończy bieg w Wiśle, w pobliżu Uścia Solnego jako prawobrzeżny dopływ, w 134,7 km jej biegu. Stanisławice umiejscowione są w dolnym biegu Raby. Rzeka odcinała nas od południowych i wschodnich sąsiadów dlatego też nasi przodkowie zawsze dążyli do budowy przepraw. Promy w Cikowicach i Stanisławicach skracały drogę np do kościoła czy na targ. Przed wojną istniał prawdopodobnie drewniany most, który łączył Cikowice z Łapczycą, po którym zostały jeszcze widoczne dziś drewniane pale. Wg jednych relacji miał zostać zniszczony w czasie I wojny, wg innych zabrała go powódź w 1934 r. W latach 1860 r – 1873 r czyli w okresie autonomii galicyjskiej powstała ważna droga kameralna z Bochni do Niepołomic przy której powstał pierwszy most na Rabie w Proszówkach. Most ten został uszkodzony w grudniu 1914 r przez wycofujące się wojska rosyjskie . Odbudowany przez Austriaków został uroczyście poświęcony 11 kwietnia 1915 r i nadano mu imię arcyksięcia Józefa Ferdynanda. W nocy z 19 na 20 stycznia 1944 r Niemcy wysadzili most. Po wojnie został odbudowany i jest to najważniejsza nasza przeprawa przez Rabę w kierunku Bochni do dzisiejszego dnia. Most kolejowy w Cikowicach oddany do użytku w 1856 r. w momencie otwarcia jednotorowej linii kolejowej Kraków – Bochnia – Tarnów – Dębica obsługiwał dwa pociągi dziennie a w 1938 r.  już 15 pociągów. Ostatni gruntowny remont to lata 2012-2015.

Prom w Stanisławicach

Nieistniejąca przeprawa ze Stanisławic do Moszczenicy. Zdjęcie prawdopodobnie z lat 60-tych ubiegłego wieku.

Prom Bartek

Też nieistniejący już niestety  prom BARTEK w Cikowicach, bardzo skracający dawniej drogę do Bochni.

Most w Cikowicach 

Na początku XX w. istniał  drewniany most, który łączył Cikowice z Łapczycą. Zostały po nim, widoczne jeszcze dziś, drewniane pale. Wg jednych relacji miał zostać zniszczony w czasie I wojny, wg innych zabrała go powódź w 1934 r. 

Most w Proszówkach oddany do użytku ok. 1873 r.

Most w Proszówkach. W latach 1860 r – 1873 r. czyli w okresie autonomii galicyjskiej powstała ważna droga kameralna z Bochni do Niepołomic, przy której powstał pierwszy most na Rabie w Proszówkach. Most ten został uszkodzony w grudniu 1914 r. przez wycofujące się wojska rosyjskie. Odbudowany przez Austriaków został uroczyście poświęcony 11 kwietnia 1915 r. Nadano mu imię arcyksięcia Józefa Ferdynanda. W czasie drugiej wojny światowej w nocy z 19 na 20 stycznia 1944 r.  ponownie uszkodzony, tym razem przez Niemców.

Tłumaczenie Beata Wełna: Znany poeta/ pisarz Ludwig Ganghofer na naszym froncie: ( zdjęcie górne) Ganghofer fotografuje most „arcyksięcia Józefa Ferdynanda“ na Rabie przy Bochni, który został zbudowany przez nasze wojska inżynieryjne w 3 dni, pomimo powodzi. ( Zdjęcie dolne) Ganghofer (1) i książe Solme (2) u oficerów Regimentu (Pułku) Strzelców cesarskich, których pułkownik mieszkał w tej wiejskiej (rolniczej) chacie. 

Most w Proszówkach odbudowany po wojnie. Zdjęcia współczesne.

Most kolejowy w Cikowicach oddany do użytku w 1856 r.

1914 rok. Most kolejowy w Cikowicach.  Fotografia z czasów pierwszej wojny światowej.

1914 rok. Zniszczony most kolejowy na Rabie w Cikowicach. 

1915 rok. Most kolejowy na Rabie w Cikowicach.

Przeprawa przez Rabę w Cikowicach żołnierzy V Dywizjonu Taborów podczas ćwiczeń w 1935 r. W tle most kolejowy. Zbiory Muzeum w Bochni.

Most kolejowy na Rabie w Cikowicach. Zdjęcie z czasów drugiej wojny światowej.

 

Most kolejowy na Rabie w Cikowicach. Zdjęcia z okresu remontu. Autor Hubert Bezeg.